Brak serwerów w ciągu najbliższych 2 tygodni. Kliknij, by dodać swój serwer!
Tworzenie misji - Pliki i foldery
Menu - poradnik tworzenia misji
Gdy zaczynałem zabawę z edytorem do Emergency 4 wszystko wydawało się takie proste. Myślałem, że stworzenie misji to będzie banał, a sam proces kreacji niczym więcej, jak tylko budowaniem domku z gotowych klocków, tak jak robiło się to w edytorach Blizzarda. Nietrudno zgadnąć, że myliłem się i to nawet bardzo. Edytor choć niezwykle rozbudowany potrafi czasem przytłoczyć ilością dostępnych opcji, co w połączeniu z pisaniem własnych skryptów do map wydaje się niemal studnią bez dna.Sprawy nie ułatwiał fakt, że materiałów do nauki obsługi tego programu jest jak na lekarstwo. O zdobyciu większej ilości rozbudowanych poradników w języku ojczystym można pomarzyć, a i w języku angielskim jest ich nie więcej niż garstka. Stąd właśnie potrzeba napisania pewnego rodzaju kompendium, jednak nie liczcie, że dowiecie się stąd wszystkiego.
Na dobrą sprawę, aby samemu zrobić solidną mapę trzeba znać dogłębnie nie tylko sam edytor, ale także programy graficzne, język skryptów (choć jeśli ktoś zna C++ lub inny podobny język obiektowy problemów mieć nie będzie) oraz podstawy XML (ale bez tego się obejdzie). Do tego, jeśli chcemy tworzyć misje bardziej niestandardowe pomocne mogą się okazać ręce modelarza oraz skinnera.
Jeśli opisane poniżej przeze mnie elementy nie są dla Ciebie dość zrozumiałe lub rozbudowane - nie przejmuj się tym. Większość z opisów podanych funkcji będzie rozwinięta w kolejnych częściach poradnika. Chciałem, aby ów tutorial był uszeregowany, posegregowany i przyjazny dla każdego (mało kto lubi grube książki bez rozdziałów =p).
Zacznijmy może od początku. Ważną sprawą jest poznanie układu plików oraz katalogów naszego moda zawierającego misje. Wymienię tylko te najważniejsze:
- Audio / FX / voices / Mission
- To tutaj znajdują się pliki lektora czytającego wstęp misji - właśnie te pliki audio są odtwarzane podczas ładowania się
naszych misji.
np. ID_01.wav odpowiada za tekst mówiony podczas wczytywania pierwszej misji - Lang
- Jeden z ważniejszych folderów modu. Znajdują się tu wszystkie teksty wyświetlane w czasie misji, jak i poza nią (np. w
menu. W zasadzie zawsze znajdują się dodatkowo w podfolderze określającym ich język (np. 'en', 'pl', czy 'de').
Najistotniejsze dla nas pliki to:
- fail.xml
- Tu zawierają się wszystkie teksty powodów przegranych misji.
- hints.xml
- Tu znajdują się wszystkie teksty pojawiające się podczas misji u góry w takim przewijanym pasku.
- mission.xml
- Zawiera opisy misji, które wyświetlane są podczas ich ładowania.
- missiontips.xml
- Tu znajdują się podpowiedzi do misji.
- missiontitles.xml
- To tutaj ustalamy tytuły dla misji (pojawiają się np. podczas wyświetlania listy misji do wyboru).
- objectives.xml
- Plik zawiera wszelkie możliwe nazwy zadań do misji (te, które widzimy po wciśnięciu klawisza Tab).
- supervfail.xml
- Tu natomiast znajdziemy opisy do powodów przegranych misji. Zazwyczaj są pisane w formie podpowiedzi lub porad.
- supervresult.xml
- Tutaj mamy napisy rezultatów ukończonych misji (np. że poradziliśmy sobie dobrze albo że mogło być lepiej).
- talk.xml
- W tym pliku z kolei zawierają się wszystkie kwestie mówione przez osoby (gdy np. policjant do kogoś zagada).
- Maps
- Dane dotyczące samego układu terenu misji są zapisywane właśnie tutaj w plikach z rozszerzeniem:
- .eft
- czyli Emergency Floor Texture (ang. Tekstura Podłoża dla Emergency) zawiera.. właśnie teksturę podłoża. Są to kompresje plików .tga (zazwyczaj coś koło 6-krotnie mniejsza waga).
- .e4m
- czyli Emergency 4 Map (ang. Mapa do Emergency 4) zawiera wszystko to, co ułożymy sobie w edytorze, od ukształtowania terenu, po pozycję naszych postaci, pojazdów i domków, na wirtualnych obiektach kończąc.
- .dds
- zawiera minimapę gry w rozmiarze 150x180 (z powodów technicznych obrazek musi być rozmiarów 256x256, dlatego jego resztę wypełnia się zazwyczaj czarnym lub białym kolorem.
- Models oraz Prototypes
- Foldery głównie dla modelarzy, ale i dla twórców map czasem się przydają (np. do dodawania obiektów pochodnych o czym później).
- Save
- Zapisane stany gry. Zasadniczo są tam dwa interesujące pliki: highscores_fp2.xml, który zawiera dane naszych działań w grze swobodnej oraz campaignprogress.xml, określający postępy w kampanii.
- Scripts / Game
- Największa chyba dla wielu zgroza tworzenia modów, czyli skrypty. Zawiera dwa podkatalogi: Command, gdzie opisujemy akcje (komendy) oraz Mission, w której znajdziemy skrypty poszczególnych misji.
- Specs
- Kolejny istotny folder dla naszych modów. Opiszę tylko zadania najistotniejszych dla nas plików:
- awards.xml
- Opisuje wszystkie możliwe do przyznania odznaczenia (nagrody) za wykonane misje.
- campaign.xml
- Skleja wszystkie najważniejsze informacje o misjach - ich porządek względem siebie, położenie ich plików map oraz skryptów, czy misja jest misją finalną, budżet itd.
- campaign_params.xml
- Bardziej złożony opis misji - określa co i jak się dzieje podczas gry swobodnej w kampanii (misje między misjami głównymi).
- keys.xml
- Skróty klawiaturowe. Czasem przydatne - zawsze pomijane. =)
- metastrings.xml
- Położenie plików językowych (czyli wszelkich napisów w grze). Przedrostek 'lang:' określa główny folder gry z plikami językowymi, natomiast 'mod:' zastępuje ścieżkę naszego modu, ale tylko ścieżkę główną (dlatego najczęściej trzeba dodać jeszcze przykładowo 'Lang/pl/').
- UI
- Zawiera pliki GUI oraz wiele przydatnych dla nas plików grafik (np. graika podczas ładowania, grafiki przycisków itd).
- Units
- Pliki zawierające dane o wyposażeniu (Equipment), personelu (Personnel) oraz pojazdach (Vehicles). Głównie te pliki będą dla nas istotne w celu ustawienia jakie pojazdy mają być dostępne w jakich misjach, ile kosztują oraz jaka jest ich prędkość.
- e4mod.dds
- Plik z miniaturą (ikoną) naszego modu. Wyświetla się np. podczas wybierania go w grze.
- e4mod.info
- Plik z informacjami o naszym modzie w standardzie XML. Zawiera takie pola jak 'name' (nazwa naszego modu), 'author' (autor - czyli my sami =p) oraz 'comment', czyli krótki, jednolinijkowy opis lub komentarz.
Poradnik napisał: Shlizer