Zmodeler 2 - poradnik by Carman

Po prostu... można gadać o wszystkim

Zmodeler 2 - poradnik by Carman

Postautor: Carman » 05 maja 2008, 16:17

Witam!
Z uwagi na duże zainteresowanie modelowaniem zamierzam zamieścić tu mój poradnik do Zmodelera 2. Na pewno wielu osobom się przyda, a niektórym ostudzi zapał. Postaram się zawrzeć tu jak najwięcej przydatnych informacji. Zacznę jednak od końca czyli od teksturowania. Wiele osób uważa, że nakładanie tekstury to jedna z najtrudniejszych do opanowania czynności przy tworzeniu modeli.

Zakładamy, że model jest już gotowy (tworzenie modelu od podstaw zaprezentuje następnym razem).
Prace nad teksturą najlepiej zacząć od blueprintow. Muszą się tam znaleźć szkice lewego i prawego boku pojazdu, przodu oraz tyłu. W zależności od modelu trzeba będzie dołożyć także inne zdjęcia. W rogu umieszczamy kwadraty w trzech kolorach: białym, czarnym i ciemnoszarym. Przydadzą się do teksturowania np. podwozia, wnętrz nadkoli itp. Po nałożeniu na model będzie trzeba ponakładać fragmenty zdjęć na szkic, a także wypełnić go odpowiednimi kolorami. To już jednak inna bajka. Gotową teksturę zapisujemy jako .bmp. Później będzie można zmienić format, ale na czas pracy zalecam właśnie .bmp.
Przejdźmy do nakładania tekstury:
1) Ładujemy plik .bmp do Zmodelera. Służy do tego ikonka z kaktusem na pasku zadań. Klikamy w Add, wybieramy nasz plik i wybieramy opcję Opaque po prawej stronie.
2)Teraz trzeba określić jaki materiał będzie pokrywany tą teksturą. Jeśli nic nie zmienialiśmy w ustawieniach materiałów będzie to Default Material, a model zostanie pokryty teksturą. Jeśli nie to wchodzimy w ikonkę z czerwoną kulką, wybieramy żądany materiał i wybieramy naszą teksturę klikając w pierwszy szary prostokąt od góry.
3) Teraz musimy podzielić nasz model na kilka części. Przy samochodzie osobowym polecam wyodrębnić oba boki, dach, podwozie wraz z nadkolami, maskę, pas przedni (ze światłami), zderzaki przedni i tylny. Aby to zrobić zaznaczamy część opcją Select mając włączony widok na polygony (trójkąty). Włączamy funkcję Selected Mode w prawym dolnym rogu i wybieramy narzędzie Modify>>Submesh>>Detach. Po ponownym kliknięciu na część zostanie ona wyodrębniona i pojawi się na liście po prawej stronie. Zalecam zmianę jej nazwy, żeby się nie myliła.
4) Po "pocięciu" modelu nadchodzi w końcu pora na nałożenie tekstury. W zależności od części włączamy odpowiedni widok np. dla lewego boku włączamy Left, dla podwozia Bottom itp.
5) Wyłączamy funkcję Selected Mode i wybieramy narzędzie Surface>>Mapping>>Edit UV. Równocześnie włączamy sobie widok UV Mapper. Klikamy na część ze strony którą chcemy oteksturować (np. pas przedni z perspektywy Front). Pojawia się okno. Zamiast Keep Old Mapping wybieramy Generate New.
6) W oknie UV Mapper pojawia się tekstura i szkielet części. Trzeba ją teraz dopasować. Używamy opcji Modify>>Scale mając zaznaczone osie X i Y aby zmienić rozmiar części i Modify>>Move aby nią poruszać.
7) Podobnie postępujemy z pozostałymi częściami.
8.) Po ukończeniu teksturowania łączymy części za pomocą narzędzia Modify>>Attach. Klikamy w jedną a potem w drugą.
9) Na koniec trzeba uporządkować cienie. Wybieramy narzędzie Surface>>Normals>>Calculate i klikamy na model.
10) Gotowe :)

W razie problemów zalecam obejrzenie filmiku instruktażowego:
http://www.zmodeler2.com/docs/program/t ... apping.zip

Jeśli mimo to macie jakieś pytania to zamieśćcie je tutaj. Postaram się odpowiedzieć.
Ostatnio zmieniony 05 maja 2008, 20:05 przez Carman, łącznie zmieniany 1 raz
Awatar użytkownika
Carman
Nadbrygadier
Nadbrygadier
 
Posty: 2041
Rejestracja: 18 paź 2006, 15:31
Lokalizacja: Kozy k. Bielska-Białej
Ostrzeżenia: -1
Pochwały: 76

Postautor: strazakcspsp » 05 maja 2008, 19:53

O wrzeszczcie coś porządnego może coś do moda zrobię :P
Mam swoja pasję, która pozwala mi na świat patrzeć jaśniej! Włókniarz Częstochowa!
Awatar użytkownika
strazakcspsp
Starszy aspirant
Starszy aspirant
 
Posty: 984
Rejestracja: 30 cze 2007, 10:17
Lokalizacja: Częstochowa
Pochwały: 58

Postautor: mlodystraz@k » 06 maja 2008, 08:23

Dzięki w końcu ktoś napisał. Wielkie dzięki. Widać że po maturze już jesteś
Awatar użytkownika
mlodystraz@k
Aspirant
Aspirant
 
Posty: 355
Rejestracja: 08 sie 2007, 09:56
Lokalizacja: Rypin
Pochwały: 2

Postautor: Carman » 06 maja 2008, 11:59

No jeszcze nie po maturze. Jak to pisałem to byłem świeżo po polskim i musiałem się jakoś rozerwać :) .
Awatar użytkownika
Carman
Nadbrygadier
Nadbrygadier
 
Posty: 2041
Rejestracja: 18 paź 2006, 15:31
Lokalizacja: Kozy k. Bielska-Białej
Ostrzeżenia: -1
Pochwały: 76

Postautor: Carman » 06 maja 2008, 14:01

Podstawy modelowania:
1) Na początku najlepiej jest znaleźć szkice/blueprinty pojazdu jaki chcemy wykonać. Polecam stronę:
http://www.the-blueprints.com/
Można też posłużyć się zdjęciami, ale moim zdaniem blueprinty są o wiele lepsze.
2) Teraz trzeba zapisać każdą perspektywę oddzielnie: przód, tył i jeden z boków i umieścić je na środku rysunku o rozdzielczości potęgi dwójki np. 512x512.
3) Teraz musimy załadować je do Zmodelera. Używamy ikonki z kaktusem. Dodajemy nasze szkice i wybieramy opcję Transparent.
4) Ustawiamy sobie okna do pracy: Front, Left, Top i 3D. Przy każdym z nich klikamy w Display>>Image>>Select Image i wybieramy odpowiedni kontur (musi być zaznaczona opcja Transparent).
5) Najłatwiej będzie zacząć modelowanie od jednego z boków. Wybieramy narzędzie Create>>Surface>>Grid. Klikając w szary kwadracik obok Grid możemy zmienić liczbę kolumn i wierszy tworzonej płaszczyzny.
6) Na widoku Left klikamy i przeciągamy prostokąt, aby uzyskać żądane wymiary.
7) Teraz do nowego Surface'a podoczepiamy pojedyncze polygony. Służy do tego narzędzie Create>>Polygon. Polecam funkcję Strip. Używając jej po każdym kliknięciu zakańczającym dany polygon program automatycznie ustawi się do rozmieszczenia następnego.
8.) Włączamy podgląd wierzchołków (pierwszy od lewej sześcian w menu podręcznym). Aby dodać polygon klikamy w dwa sąsiadujące punkty zaczepienia (czerwone), a trzeci ustawiamy w żądanym miejscu. Aby zakończyć serię polygonów klikamy gdziekolwiek prawym przyciskiem myszy.
9) W taki sposób tworzymy cały bok patrząc na szkic w tle. Teraz czas na dopasowanie krawędzi z pozostałych perspektyw. Używamy narzędzia Modify>>Move. Najpierw przesuwamy cały Surface wybierając podgląd całych obiektów (skrajnie prawy sześcian). Na widoku Front, Back i Top przesuwamy punkty zgodnie ze szkicem. Przydatny będzie tu wybór osi X (pozioma), Y (pionowa) i Z (do środka ekranu i na zewnątrz). Osie X i Y mogą być zaznaczone jednocześnie.
10) Modelujemy w ten sposób połowę samochodu (do osi symetrii przechodzącej przez środek przodu na widoku Front).
11) Upewniamy się, że koniec modelu jest dokładnie na środku pionowej osi symetrii przodu. Na podglądzie całych obiektów wybieramy Create>>Copy. Klikamy w nasz model i na liście obiektów pojawia się drugi element. Proponuję zmienić mu nazwę. Odhaczamy jeden z nich i wybieramy narzędzie Modify>>Mirror. Mając wybraną jedynie oś X klikamy w nasz model w perspektywie Front. Trzeba teraz odwrócić jego mapowanie klikając w niego mając wybrane narzędzie Modify>>Flip. Następnie normalizujemy cieniowanie korzystając z Surface>>Normals>>Calculate.
12) Dokładnie dopasowujemy obie części modelu używając Modify>>Move. Trzeba je teraz połączyć w jedno. Służy do tego opcja Modify>>Attach. Klikamy najpierw w jedną a potem w drugą połówkę.
13) Na koniec ponownie normalizujemy cieniowanie narzędziem Surface>>Normals>>Calculate.
14) Model gotowy. Teraz trzeba go oteksturować.

Nie zamieściłem tu jeszcze kilku przydatnych ułatwień. Opisze je następnym razem.
Awatar użytkownika
Carman
Nadbrygadier
Nadbrygadier
 
Posty: 2041
Rejestracja: 18 paź 2006, 15:31
Lokalizacja: Kozy k. Bielska-Białej
Ostrzeżenia: -1
Pochwały: 76

Postautor: strazakcspsp » 06 maja 2008, 16:28

A znasz jakieś strony z szkicami wozów straży pożarnej :?:
Mam swoja pasję, która pozwala mi na świat patrzeć jaśniej! Włókniarz Częstochowa!
Awatar użytkownika
strazakcspsp
Starszy aspirant
Starszy aspirant
 
Posty: 984
Rejestracja: 30 cze 2007, 10:17
Lokalizacja: Częstochowa
Pochwały: 58

Postautor: mlodystraz@k » 06 maja 2008, 16:35

Na tamtej stronie są też wozy strażackie, wystarczy że wpiszesz w wyszukiwarce na stronie - fire truck :)
Awatar użytkownika
mlodystraz@k
Aspirant
Aspirant
 
Posty: 355
Rejestracja: 08 sie 2007, 09:56
Lokalizacja: Rypin
Pochwały: 2

Postautor: Dawideas » 06 maja 2008, 17:13

Carman nie musiałeś się męczyć, jest podobny poradnik, ale chwalę twój trud i pracę włożoną w to.
Wobec problemów podchodź zawsze z zimną krwią, wszystko da się rozwiązać poświęcając temu uwagę i chwilę rozwagi.
Szukaj - by ułatwić sobie i innym życie, dopiero gdy uznacie, że to daremne. Poproście o pomoc.
Dawideas
Starszy aspirant
Starszy aspirant
 
Posty: 981
Rejestracja: 30 mar 2007, 16:14
Lokalizacja: Mikołów
Pochwały: 29

Postautor: strazakcspsp » 06 maja 2008, 17:30

Skąd wiesz może dzięki temu poradnikowi zrobię dużo modeli :P
Mam swoja pasję, która pozwala mi na świat patrzeć jaśniej! Włókniarz Częstochowa!
Awatar użytkownika
strazakcspsp
Starszy aspirant
Starszy aspirant
 
Posty: 984
Rejestracja: 30 cze 2007, 10:17
Lokalizacja: Częstochowa
Pochwały: 58

Postautor: Carman » 06 maja 2008, 18:33

Różnica między tym, a innymi poradnikami jest taka, że tu umieściłem tylko najważniejsze informacje przydatne przy tworzeniu modeli do Emergency czyli np. bez efektów chromu, przezroczystości szyb itp.
Poza tym napisałem to tak jak sam bym chciał przeczytać nie znając Zmodelera. Choćby nawet jedna osoba coś by z tego zrozumiała to było warto.
Awatar użytkownika
Carman
Nadbrygadier
Nadbrygadier
 
Posty: 2041
Rejestracja: 18 paź 2006, 15:31
Lokalizacja: Kozy k. Bielska-Białej
Ostrzeżenia: -1
Pochwały: 76

Postautor: strazakcspsp » 06 maja 2008, 19:48

I w dodatku dostałeś pochwałę heh spróbuje zrobić tego merca:

Obrazek
Obrazek
Mam swoja pasję, która pozwala mi na świat patrzeć jaśniej! Włókniarz Częstochowa!
Awatar użytkownika
strazakcspsp
Starszy aspirant
Starszy aspirant
 
Posty: 984
Rejestracja: 30 cze 2007, 10:17
Lokalizacja: Częstochowa
Pochwały: 58

Postautor: mlodystraz@k » 07 maja 2008, 15:09

A co trzeba zrobić, żeby skopiować dany element z jednego okna do drugiego np. mam coś w oknie Front, a chcę żeby było w Left :?:
Awatar użytkownika
mlodystraz@k
Aspirant
Aspirant
 
Posty: 355
Rejestracja: 08 sie 2007, 09:56
Lokalizacja: Rypin
Pochwały: 2

Postautor: Carman » 07 maja 2008, 15:28

Nie bardzo rozumiem. Robiąc model automatycznie pokazuje się on we wszystkich oknach tylko, że z innych stron.
Jeśli chodzi o to, żeby obrócić go o 90 stopni to trzeba użyć narzędzia Modify>>Rotate i po najechaniu na element naciskamy Shift i klikamy w niego. Decydujemy o jaki kąt ma być obrócony i potwierdzamy przyciskiem OK. Nie naciskając Shifta możemy swobodnie obracać częścią. Należy pamiętać o wybraniu osi wzdłuż której ma się on kręcić.
Awatar użytkownika
Carman
Nadbrygadier
Nadbrygadier
 
Posty: 2041
Rejestracja: 18 paź 2006, 15:31
Lokalizacja: Kozy k. Bielska-Białej
Ostrzeżenia: -1
Pochwały: 76

Postautor: mlodystraz@k » 07 maja 2008, 15:54

Ok już wiem, dzięki za dobre chęci :)
Awatar użytkownika
mlodystraz@k
Aspirant
Aspirant
 
Posty: 355
Rejestracja: 08 sie 2007, 09:56
Lokalizacja: Rypin
Pochwały: 2

Postautor: strazakcspsp » 07 maja 2008, 15:57

Mam kod do pełnej wersji tylko nie wiem gdzie wpisać abym miał wszystkie opcje wie ktoś :?:
Mam swoja pasję, która pozwala mi na świat patrzeć jaśniej! Włókniarz Częstochowa!
Awatar użytkownika
strazakcspsp
Starszy aspirant
Starszy aspirant
 
Posty: 984
Rejestracja: 30 cze 2007, 10:17
Lokalizacja: Częstochowa
Pochwały: 58

Następna

Wróć do O wszystkim

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron